Celem zajęć jest praktyczne zapoznanie się z modelowaniem i projektowaniem w UML-u przy wykorzystaniu narzędzia CASE. W pierwszej części zajęć rysowane są diagramy UML na podstawie zadanych scenariuszy, natomiast w drugiej części zdobyte umiejętności są weryfikowane podczas tworzeniu (wstępnego) projektu wybranego systemu informatycznego. Praca odbywa się indywidualnie (I część) oraz w grupach 3 osobowych (II część).
Nr |
Temat zajęć | Uwagi |
1 |
Przedstawienie wymagań i sposobu prowadzenia zajęć, utworzenie zespołów, pokaz działania programów Rational Rose i Visual Paradigm for UML |
|
2 |
Wprawki – diagram przypadków użycia, opisywanie przypadków użycia |
|
3 |
Wprawki – diagram klas, pakiety |
SP (d. przyp.uż.- 2 pkt.) |
4 |
Wprawki – diagram czynności |
SP (d. klas – 3 pkt.) |
5 |
Wprawki – diagram stanów |
SP (d. czyn. – 2.5 pkt.) |
6 |
Wprawki – diagramy interakcji (przebiegu) |
SP (d. st. – 2.5 pkt.) |
7 |
Wprawki – diagramy fizyczne (komponentów i wdrożenia) |
SP (d. int. – 2.5 pkt.) |
8 |
Uzgadnianie tematyki zadania grupowego, określanie celów i zakresu projektowanego systemu oraz korzyści z jego wdrożenia |
SP (d. fiz. – 2.5 pkt.) |
9 |
Tworzenie i opisywanie diagramów przypadków użycia, projektowanie interefjsu użytkownika |
TC (p. 2, 5.4) |
10 |
Tworzenie diagramu klas, identyfikowanie atrybutów i metod, opracowywanie realizacji przypadków użycia, d. interakcji – poziom pojęciowy |
TC (p. 4.1) |
11 |
Opracowywanie realizacji przypadków użycia, tworzenie diagramów przebiegu – poziom implementacyjny, czynności |
TC (p. 5.1, 5.2) |
12 |
Przygotowywanie diagramów zmiany stanu |
TC (p. 4.2, 4.3) |
13 |
Specyfikowanie wymagań niefunkcjonalnych i propozycji technologii informatycznych, przygotowanie proponowanego planu pracy i analiza ryzyka projektu |
TC (p. 5.3) |
14 |
Prezentacja projektu, przedstawienie podziału pracy i przekazanie sprawozdania projektowego do oceny |
TK |
15 |
Ewentualna weryfikacja zadeklarowanego podziału pracy, omówienie oceny punktowej, wpisy ocen |
Sposób zaliczenia pracowni specjalistycznej:
Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie:
– krótkich sprawdzianów (SP) (od 0 do 15 punktów), zdobycie 50% puntów ze sprawdzianów jest warunkiem koniecznym zaliczenia,
– zdobyczy punktowej za rozwiązanie projektowe (od 0 do 15 punktów),
– terminowości pracy:
– terminy cząstkowe (TC): każdy tydzień opóźnienia to strata 0.5 punkta,
– termin końcowy (TK): każdy tydzień opóźnienia strata 2.5 punkta),
– podziału pracy w ramach zespołu,
– obrony projektu.
Przeliczenie punktów na oceny jest następujące:
Punkty | 30.0-27.0 | 26.75 – 24.0 | 23.75 – 21.0 | 20.75 – 18.0 | 17.75 – 15.0 |
Ocena | 5,0 | 4,5 | 4,0 | 3,5 | 3,0 |
Zawartość sprawozdania projektowego:
0. Metryczka (uczelnia, wydział, kierunek, przedmiot, rok i semestr studiów, prowadzący i data przekazania sprawozdania)
0.1. Skład zespołu i podział pracy pomiędzy poszczególnych uczestników zespołu
0.2. Proponowana punktacja
1. Treść zadania projektowego
2. Cel budowania systemu, jego zakres oraz kontekst, przewidywalne mierzalne i niemierzalne korzyści z jego wdrożenia
3. Słownik (definiujący ważne, specyficzne terminy związane z dziedziną problemu, wykorzystywane w projekcie)
4. Perspektywa przypadków użycia:
4.1. Diagramy przypadków użycia (co najmniej 10 przypadków użycia)
4.1.1. Opisy tekstowe wszystkich aktorów
4.1.2. Opisy tekstowe wszystkich przypadków użycia
– nazwę przypadku
– wykaz uczestniczących w nim aktorów
– opis tekstowy ciągu zdarzeń, zarówno podstawowego jak i alternatywnych (np. awaryjnego)
– częstotliwość wykonania, przewidywane spiętrzenia oraz czasy realizacji (typowy, maksymalny)
– opis wartości uzyskiwanych przez aktorów po zakończeniu przypadku użycia
4.2. Diagramy czynności (3 przykładowe diagramy)
4.3. Diagramy interakcji (przebiegu) z opisem tekstowym komunikatów (3 przykładowe diagramy)
5. Perspektywa projektowa:
5.1. Diagram klas
5.2. Uporządkowany alfabetycznie wykaz wszystkich klas, zawierający:
– krótki opis tekstowy
– wykaz wszystkich zidentyfikowanych atrybutów i metod (z krótkim opisem tekstowym)
5.3. Diagramy stanów (3 diagramy dla wybranych klas) wraz z opisem tekstowym występującym na nich elementów
5.4. Propozycje interfejsu użytkownika (okno główne, menu główne i podręczne, kluczowe formatki dialogowe, itp…)
6. Wymagania niefunkcjonalne dla system, w tym m.in.:
6.1. Oszacowanie wielkości bazy danych
6.2. Propozycja wymaganych czasów odpowiedzi
6.3. Oszacowanie ilości i typów potrzebnych stanowisk pracy użytkowników systemu
7. Propozycja technologii informatycznych, które mogą zostać wykorzystane do realizacji systemu (sprzęt, oprogramowanie)
– diagram(-y) wdrożenia
8. Propozycja planu pracy zawierająca, przynajmniej:
– wyróżnione etapy (powiązane z konkretnymi częściami systemu, realizowanymi komponentami, …)
z podanym czasem trwania każdego etapu (dni robocze)
– zależności pomiędzy etapami (np. co musi być zakończone przed rozpoczęciem kolejnego etapu)
– alokacja zasobów ludzkich do realizacji poszczególnych etapów
9. Analiza ryzyka projektu zawierająca wykaz przewidywanych zagrożeń (tylko zagrożenia specyficzne dla projektu):
– prawdopodobieństwo/szansa wystąpienia (np.: znikome, średnie, duże, bardzo duże)
– stopień szkodliwości w przypadku wystąpienia (np.: duży, średni, mały)
– propozycje metod zapobiegania danemu zagrożeniu
– plan awaryjny (sposób postępowania) w przypadku wystąpienia zagrożenia
10. Kosztorys realizacji przedsięwzięcia (koszty projektu, oprogramowania, systemu, szkoleń, wdrożenia oraz konsultacji)
– w rozbiciu na mniejsze jednostki (etapy, podsystemy, moduły,…)
– warunki płatności, sposób odbioru
– może być wariantowy
Kilka uwag dotyczących formy sprawozdania:
1. Bez zbędnych upiększeń
2. Całość „zszyta” w sposób trwały
3. Wydruk dwustronny
4. Sprawdzona ortografia
Przygotowanie materiałów przekazywanych do oceny:
1. Dokumentacja projektu w formie papierowej zawierająca wszystkie elementy określone w “Zawartości sprawozdania projektowego”
2. Płytka CD zawierająca:
– w katalogu exc_desc dokument z treścią zadania projektowego
– w katalogu doc dokument stanowiący sprawozdanie
– w katalogu src pliki z diagramami UML (utworzone w Rational Rose, Poseidon lub innych narzędziach)
Wszystkie pliki dokumentacji w formacie edytora w którym zostały stworzone (doc, sxw, …) i w formacie pdf
Płytka podpisana następująco: IO, rok akademicki, semestr, rodzaj studiów, nazwiska studentów
(np. IO, 2004/05, V, dzienne lic., Adamski, Kowalski, Nowak)