Strony pracowników Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej

Inżynieria oprogramowania – pracownia specjalistyczna

Celem zajęć jest praktyczne zapoznanie się z modelowaniem i projektowaniem w UML-u przy wykorzystaniu narzędzia CASE. W pierwszej części zajęć rysowane są diagramy UML na podstawie zadanych scenariuszy, natomiast w drugiej części zdobyte umiejętności są weryfikowane podczas tworzeniu (wstępnego) projektu wybranego systemu informatycznego. Praca odbywa się indywidualnie (I część) oraz  w grupach 3 osobowych (II część).

Nr

Temat zajęć Uwagi
1

Przedstawienie wymagań i sposobu prowadzenia zajęć, utworzenie zespołów, pokaz działania programów Rational Rose i Visual Paradigm for UML

 
2

Wprawki – diagram przypadków użycia, opisywanie przypadków użycia

 
3

Wprawki – diagram klas, pakiety

SP (d. przyp.uż.- 2 pkt.)
4

Wprawki – diagram czynności

SP (d. klas – 3 pkt.)
5

Wprawki – diagram stanów

SP (d. czyn. – 2.5 pkt.)
6

Wprawki – diagramy interakcji (przebiegu)

SP (d. st. – 2.5 pkt.)
7

Wprawki – diagramy fizyczne (komponentów i wdrożenia)

SP (d. int. – 2.5 pkt.)
8

Uzgadnianie tematyki zadania grupowego, określanie celów i zakresu projektowanego systemu oraz korzyści z jego wdrożenia

SP (d. fiz. – 2.5 pkt.)
9

Tworzenie i opisywanie diagramów przypadków użycia, projektowanie interefjsu użytkownika

TC (p. 2, 5.4)
10

Tworzenie diagramu klas, identyfikowanie atrybutów i metod, opracowywanie realizacji przypadków użycia, d. interakcji – poziom pojęciowy

TC (p. 4.1)
11

Opracowywanie realizacji przypadków użycia, tworzenie diagramów przebiegu – poziom implementacyjny, czynności

TC (p. 5.1, 5.2)
12

Przygotowywanie diagramów zmiany stanu

TC (p. 4.2, 4.3)
13

Specyfikowanie wymagań niefunkcjonalnych i propozycji technologii informatycznych, przygotowanie proponowanego planu pracy i analiza ryzyka projektu

TC (p. 5.3)
14

Prezentacja projektu, przedstawienie podziału pracy i przekazanie sprawozdania projektowego do oceny

TK
15

Ewentualna weryfikacja zadeklarowanego podziału pracy, omówienie oceny punktowej, wpisy ocen

 

 

Sposób zaliczenia pracowni specjalistycznej:
    Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie:
    – krótkich sprawdzianów (SP) (od 0 do 15 punktów), zdobycie 50% puntów ze sprawdzianów jest warunkiem koniecznym zaliczenia,
    – zdobyczy punktowej za rozwiązanie projektowe (od 0 do 15 punktów),
    – terminowości pracy:
        – terminy cząstkowe (TC): każdy tydzień opóźnienia to strata 0.5 punkta,
        – termin końcowy (TK): każdy tydzień opóźnienia strata 2.5 punkta),
    – podziału pracy w ramach zespołu,
    – obrony projektu.

    Przeliczenie punktów na oceny jest następujące:

 

Punkty 30.0-27.0 26.75 – 24.0 23.75 – 21.0 20.75 – 18.0 17.75 – 15.0
Ocena 5,0 4,5 4,0 3,5 3,0

 

Zawartość sprawozdania projektowego:
    0. Metryczka (uczelnia, wydział, kierunek, przedmiot, rok i semestr studiów, prowadzący i data przekazania sprawozdania)
        0.1. Skład zespołu i podział pracy pomiędzy poszczególnych uczestników zespołu
        0.2. Proponowana punktacja
    1. Treść zadania projektowego
    2. Cel budowania systemu, jego zakres oraz kontekst, przewidywalne mierzalne i niemierzalne korzyści z jego wdrożenia
    3. Słownik (definiujący ważne, specyficzne terminy związane z dziedziną problemu, wykorzystywane w projekcie)
    4. Perspektywa przypadków użycia:
        4.1. Diagramy przypadków użycia (co najmniej 10 przypadków użycia)
           4.1.1. Opisy tekstowe wszystkich aktorów
           4.1.2. Opisy tekstowe wszystkich przypadków użycia
                – nazwę przypadku
                – wykaz uczestniczących w nim aktorów
                – opis tekstowy ciągu zdarzeń, zarówno podstawowego jak i alternatywnych (np. awaryjnego)
                – częstotliwość wykonania, przewidywane spiętrzenia oraz czasy realizacji (typowy, maksymalny)
                – opis wartości uzyskiwanych przez aktorów po zakończeniu przypadku użycia
        4.2. Diagramy czynności (3 przykładowe diagramy)
        4.3. Diagramy interakcji (przebiegu) z opisem tekstowym komunikatów (3 przykładowe diagramy)
    5. Perspektywa projektowa:
        5.1. Diagram klas
        5.2. Uporządkowany alfabetycznie wykaz wszystkich klas, zawierający:
                – krótki opis tekstowy
                – wykaz wszystkich zidentyfikowanych atrybutów i metod (z krótkim opisem tekstowym)
        5.3. Diagramy stanów (3 diagramy dla wybranych klas) wraz z opisem tekstowym występującym na nich elementów
        5.4. Propozycje interfejsu użytkownika (okno główne, menu główne i podręczne, kluczowe formatki dialogowe, itp…)
    6. Wymagania niefunkcjonalne dla system, w tym m.in.:
        6.1. Oszacowanie wielkości bazy danych
        6.2. Propozycja wymaganych czasów odpowiedzi
        6.3. Oszacowanie ilości i typów potrzebnych stanowisk pracy użytkowników systemu 
    7. Propozycja technologii informatycznych, które mogą zostać wykorzystane do realizacji systemu (sprzęt, oprogramowanie)
        – diagram(-y) wdrożenia
    8. Propozycja planu pracy zawierająca, przynajmniej:
        – wyróżnione etapy (powiązane z konkretnymi częściami systemu, realizowanymi komponentami, …)
          z podanym czasem trwania każdego etapu (dni robocze)
        – zależności pomiędzy etapami (np. co musi być zakończone przed rozpoczęciem kolejnego etapu)
        – alokacja zasobów ludzkich do realizacji poszczególnych etapów
    9. Analiza ryzyka projektu zawierająca wykaz przewidywanych zagrożeń (tylko zagrożenia specyficzne dla projektu):
        – prawdopodobieństwo/szansa wystąpienia (np.: znikome, średnie, duże, bardzo duże)
        – stopień szkodliwości w przypadku wystąpienia (np.: duży, średni, mały)
        – propozycje metod zapobiegania danemu zagrożeniu
        – plan awaryjny (sposób postępowania) w przypadku wystąpienia zagrożenia
  10. Kosztorys realizacji przedsięwzięcia (koszty projektu, oprogramowania, systemu, szkoleń, wdrożenia oraz konsultacji)
        – w rozbiciu na mniejsze jednostki (etapy, podsystemy, moduły,…)
        – warunki płatności, sposób odbioru
        – może być wariantowy 

Kilka uwag dotyczących formy sprawozdania:
    1. Bez zbędnych upiększeń
    2. Całość „zszyta” w sposób trwały
    3. Wydruk dwustronny
    4. Sprawdzona ortografia

Przygotowanie materiałów przekazywanych do oceny:
    1. Dokumentacja projektu w formie papierowej zawierająca wszystkie elementy określone w “Zawartości sprawozdania projektowego”
    2. Płytka CD zawierająca:
            – w katalogu exc_desc dokument z treścią zadania projektowego
            – w katalogu doc dokument stanowiący sprawozdanie
            – w katalogu src pliki z diagramami UML (utworzone w Rational Rose, Poseidon lub innych narzędziach)
        Wszystkie pliki dokumentacji w formacie edytora w którym zostały stworzone (doc, sxw, …) i w formacie pdf
        Płytka podpisana następująco: IO, rok akademicki, semestr, rodzaj studiów, nazwiska studentów
        (np. IO, 2004/05, V, dzienne lic., Adamski, Kowalski, Nowak)

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.