Poster Konferencji MELES witający gości
W dniach 29-30 marca 2017 odbyła się Międzynarodowa Konferencja Przedsiębiorczości Akademickiej, zorganizowana jako wydarzenie upowszechniające Projektu MELES. Kontekst międzynarodowy był niezwykle istotny ze względu na jego znacznie we współczesnej działalności gospodarczej. Celem konferencji było pokazanie możliwości rozwoju małych i średnich przedsięwzięć gospodarczych, które są zrodziły się w środowisku akademickim. Istotne tematy poruszane na konferencji dotyczyły źródeł finasowania spółek akademickich i ich ścieżek rozwoju w oparciu o doświadczenia uczestników. Część konferencji poświęcona została promocji programów nauczania przedsiębiorczości na wyższych uczelniach, które powstały w ramach Projektu MELES.
Uczestnicy konferencji
Ponad 100 osób z 16 krajów europejskich i spoza Europy uczestniczyło w przygotowanych prezentacjach, warsztatach i seminariach.
Konferencję otworzył rektor Politechniki Białostockiej prof. Lech Dzienis a prowadził ją Jolanta Koszelew, będąca koordynatorem Projektu MELES na uczelni białostockiej.
Rector prof. Lech Dzienis otwiera konferencję
Jola wita gości konferencji
Utz prezentuje
Pierwsza prezentacja w wykonaniu Utz Dornbergera z Uniwersytetu w Lipsku poświęcona była najlepszym praktykom w zakresie wsparcia dla międzynarodowych przedsięwzięć gospodarczych.
Piotr w trakcie prezentacji o możliwościach, jakie daje SME Instrument w ramach programu Horyzont 2020
Piotr Wołejsza z Akademii Morskiej w Szczecinie i Maciej Kopczyński z Politechniki Białostockiej przedstawili narzędzie wsparcia jakie udziela Komisja Europejska pod nazwą SME Instrument w ramach programu Horyzont 2020 i dedykowanego finasowaniu projektów w ich początkowej fazie rozwoju.
Pierwszy slajd prezentacji Macieja Łukaszuka
Maciej Łukaszuk z Regionalnego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE zaprezentował inny program wsparcia oferowany w ramach Horyzontu 2020 pod nazwą Maria Skłodowska-Curie. Program ten skierowany jest do studentów i naukowców oraz pozostałych pracowników uczelni.
Katerina zaczyna swoje wystapienie …
Katerina Kanelidou reprezentująca spółkę Aikaterini I Kanelidou z Grecji, zapoznała uczestników z techniką treningu biznesu – DCAP. Ta metoda jest polecana w przypadku wsparcia mentorskiego dla przedsięwzięć gospodarczych.
Rozmowy w czasie przerwy na kawę
Bardzo ożywione dyskusje miały miejsce w trakcie przerw kawowych.
Christian wyjaśnia założenia warsztatów
Ostatnia część pierwszego dnia konferencji przybrała formę warsztatów. Równolegle odbywały się dwie sesje warsztatowe. W pierwszej prowadzonej przez Utza Dornbergera i Christiana Hauke z Uniwersytetu w Lipsku wykorzystano do ćwiczeń Business Model Canvas – narzędzie do opisu struktury i powiązań analizowanego przedsięwzięcia w oparciu o zdefiniowany produkt i rynek. Dużą zaletą tego narzędzia jest możliwość przedstawienia założeń pomysłu na biznes na jednej kartce papieru.
Dwaj Macieje w trakcie pracy lub zabawy?
Drugi z warsztatów prowadzony przez Macieja Sawickiego z firmy WHY i Macieja Kopczyńskiego z Politechniki Białostockiej poświęcony był metodologii Design Thinking. Przedstawiono kilka technik kreatywnego tworzenia produktów i usług zorientowanych na zaspokojenie potrzeb klienta.
Drugi dzień konferencji poświęcony Projektowi MELES otworzył Piotr Wołejsza, który opowiedział o swoich doświadczeniach w zarządzaniu projektami Erasmus+.
Maria opowiada o swojej uczelni na wyspie Chios
Maria Lekakou z Uniwersytetu Egejskiego z Grecji wyjaśniła uczestnikom konferencji jak zorganizowana była szkoła letnia Projektu MELES na wyspie Chios w 2015 roku.
Tatiana opowiada o Aveiro
Tatiana Tchemisova Cordeiro z Uniwersytetu w Aveiro w Portugalii opowiedziała gościom o drugiej szkole letniej, która była zorganizowana przez jej uczelnię w 2016 roku.
Mateusz przedstawia Animę
Uczestnik szkoły letniej w Aveiro, Mateusz Bajko, podzielił się swoją motywacją jaką zdobył dzięki Projektowi MELES i doświadczeniami jaką przebył jako przedsiębiorca w drodze od pomysłu do produktu. Zaprezentował również swój produkt o nazwie Anima – aplikację powiadamiającą na urządzenie smartfon opartą o technologię Bluetooth beacons.
W ostatniej części Maciej Kopczyński przedstawił MELES e-book jako przyjazną pomoc dla chcących realizować zajęcia z przedsiębiorczości na uczelni wyższej.
Bogusz przekazuje rekomendacje
Bogusz Wiśnicki z Akademii Morskiej w Szczecinie skupił się na rekomendacjach dla efektywnego wdrożenia nauczania przedsiębiorczości w środowisku akademickim. Piotr Wołejsza podsumował tą część konferencji przedstawiając założenia dla kontynuacji Projektu MELES.
Temperatura dyskusji rośnie
Ostatnia sesja konferencji okazała się niezwykle ekscytująca dla wszystkich uczestników. Tomasz Stypułkowski z Instytutu Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej prowadził ożywiony panel dyskusyjny z zaproszonym gronem ekspertów; studentami, inwestorami i trenerami biznesu i nauczycielami, Tematem było skuteczne wsparcie dla przedsiębiorczych studentów. Ciekawe wypowiedzi pochodziły od studentów, którzy prowadzą już swoją działalność gospodarczą. Była to świetna okazja na wymianę często kontrowersyjnych opinii na zadany temat.
Zadowoleni słuchacze:)
Konferencja MELES skończyła się po dwóch bardzo intensywnych w zdarzenia dniach. Uczestnicy byli zadowolenia i deklarowali chęć do spotkania za rok. Co ważniejsze, uczestnicy pożegnali się przepełnieni duchem przedsiębiorczości – oby pomógł im w aktywnym tworzeniu przyszłości!