Szkoła Letnia na Chios
16 -29 lipca 2015 r.
16 lipca na gorącej i pięknej, greckiej wyspie Chios rozpoczęła się pierwsza szkoła letnia w ramach projektu MELES (More Enterpreunerial Life at European Schools). W aktywnościach szkoły wzięło udział 40 uczestników z 8 krajów (Kostaryka, Ekwador, Niemcy Grecja, Honduras, Mozambik, Portugalia i Polska) z 5 uniwersytetów.
Uczestnikami szkoły letniej na Chios było sześcioro studentek i studentów za Politechniki Białostockiej: Diana Miszkiel, Kasia Łojkowska, Marek Antoniuk, Arek Bieroza, Michał Grześ i Marcin Joka.
Inauguracja szkoły miała miejsce w sercu portu w Chios, w historycznym budynku o nazwie Bourtazi.
Czas zacząć sesję: „Pitch close to the beach”
W czasie sesji zaprezentowali się wszyscy nauczyciele i studenci. Miejsce inauguracji odcisnęło swoje wyraźne piętno na niektórych wystąpieniach.
Christian Hauke z Uniwersytetu w Lipsku: “Obiecuję, zostaniecie po szkole takimi dużymi rekinami biznesu☺”
Mieliśmy możliwość wysłuchania 30 studenckich prezentacji na temat ich pomysłów na biznes.
Pierwszy występował zespół z Uniwersytetu w Aviero
Stół należy do nas, zakomunikował Patryk z Akademii Morskiej w Szczecinie.
Międzynarodowy niemiecki zespół z Uniwersytetu w Lipsku
M/f Ariadne wpłynął między Lipsk I Białystok ☺
Najbardziej techniczne prezentacje z Politechniki Białostockiej: od lewej – Diana Miszkiel, Kasia Łojkowska, Arek Bieroza, Marek Antoniu, Marcin Joka i Marta Sabasińska upoważniona do prezentacji przez Michała Grześ ☺
Pierwsza prezentacja z Uniwersytetu w Aegean była taaaaka długa
Po prezentacjach w porcie wszyscy uczestnicy wrócili na Uniwersytet w Aegean na „Teambuilding Games” poprowadzone przez Prof. Marię Lekakou.
Jak uatrakcyjnić młodym ludziom pobyt na Chios? To był temat pierwszej gry.
Drugi dzień zaczął się od zajęć z Przywództwa, które przeprowadził Dream Team z Białegostoku, tzn. Jolanta Koszelew i Maciej Kopczyński.
Zajęcia z Białegostoku przygotowujące studentów do Leadership Games.
W zastępstwie za “Marshmallow challenge” zrobiliśmy “Greek Challenge”. Na szczycie wieży studenci umieszczali oliwkę zamiast pianki.
O mój Boże jak zbudować wieżę z makaronu?
Najwyższa wieża I ich konstruktorzy
Druga gra I drugie wyzwanie. Kto jest silniejszy?
Polska versus …
…. reszta świata
Piłeczka na miejscu, zwycięzcami są nauczyciele.
Gdzie ta piłka?
Jest!
Leadership Games zakończone. Mieliśmy mnóstwo zabawy i zadowolenia. Z takim zespołem możemy zacząć projektować biznes.
W kolejnych dniach rozpoczęły się zajęcia z bloku Przedsiębiorczość poprowadzone przez nauczycieli z Uniwersytetu w Lipsku – Chrisitana Hauke i Utza Dornberger.
Na kolejnych zajęciach z bloku Przedsiębiorczość odkrywały się „tajemnice” kolejnych pól narzędzia do projektowania biznesu o nazwie Business Model Canvas
Prof. Utz Dornberger zaprezentował również 10 typów innowacji w czasie swoich zajęć. Rozpoznanie typu innowacji jest kluczowe przy definiowaniu przewagi konkurencyjnej projektowanego biznesu
Wyniki pracy przy projektach z Business Model Canvas zmieniły wystrój wnętrza Sali wykładowej na kilka dni☺
W ramach bloku Przywództwo nauczyciele z Politechniki Białostockiej przeprowadzili zajęcia z metodyki Design Thinking, która świetnie się sprawdza w projektowaniu produktów i usług przez zespołu multidyscyplinarne. Nasze zespołu dostały ambitne zadanie – przygotowania prototypu nowego, dopasowanego do potrzeb użytkownika, portfela. Design Thinking rozwija umiejętności przywódcze, kreatywność, empatię i współpracę w zespołach o różnych kompetencjach.
W tym samym bloku znalazły się również takie tematy jak Kultura Organizacyjna Firmy i zajęcia z Pitch Elevator czyli przygotowania do prezentacji inwestorskiej.
Widać było, że studentom bardzo podoba się nauka metodą “learning by doing”
Studentów tak wciągnęło projektowanie portfela, że nauczyciele mieli czas aby pozować do zdjęć☺
Trzeci blok przedmiotu – Innowacje poprowdzili nauczyciele z Uniwesrytetu w Aegean: Maria Lekakou i Athena Roumboutsos.
Na dowód tego że inspirację do innowacji można znaleźć wszędzie, Athena Roumboutsos zorganizowała spacer po Chios.
Spacer po Chios w ramach zajęć “Cameras on” – był lekcją inspiracji w poszukiwaniu innowacji
Spacer do Chios był tylko wstępem do dalszych rozważań na zajęciach na temat procesu realizacji projektów innowacyjnych w firmach
Prawdziwą lekcją przedsiębiorczości było spotkanie z twórcą produktów marki COCO-MAT. Story telling i dobry kontakt ze studentami doświadczonego przedsiębiorcy zrobiły swoje☺
Był też czas na zabawę …. ale ….. oczywiście połączony z nauką …. z nauką tańca w międzynarodowym towarzystwie
W ostatnim dniu szkoły odbyły się prezentacje wszystkich sześciu projektów finałowych. Prezentacje były doskonałą okazją do zaprezentowania efektów kształcenia przedmiotu. Poziom wszystkich prezentacji był wyrównany i niełatwo było wyłonić zwycięzcę na którego głosowali zarówno studenci jak i nauczyciele.
Ostatni dzień szkoły letniej – finałowe prezentacje projektów biznesowych
Zwycięski team w konkursie prezentacji fianałowych, od lewej: Ana Pereira, Aleksandra Kłos, Michał Grześ, Lesly Castro i Giannis Provatenos. Tutuł projektu – ‘Hang Up Xperience!’
Cała uśmiechnięta MELESowa Rodzina☺ po uroczystości wręczenia certyfikatów ukończenia Szkoły Letniej na Chios
Żegnaj Chios! Będziemy wszyscy tęsknili☺