Mejscem kolejnej wizyty studyjnej w ramach projektu MELES było malownicze portugalskie miasteczko Aveiro.
Główne punkty agendy spotkania odbyły się na Wydziale Matematyki Uniwesrytetu w Aveiro. W spotkaniu uczestniczyli: Piotr Wołejsza i Bogusz Wiśnicki z Akademii Morskiej w Szczecinie, Polska; Maria Lekakou i Athena Roumbotsos z Uniwersytetu w Aegean University, Grecja; Jolanta Koszelew and Dorota Mozyrska z Politechniki Białostockiej, Polska; Utz Dornberger i Christian Hauke z Uniwersytetu w Lipsku, Niemcy; Natália Martins, Isabel Cação and Tatiana Tchemisova z Uniwersytetu w Aveiro, Portugalia.
Rys. 1. i 2. Spacer realizatorów projektu MELES po uroczym Aveiro w drodze z hotelu na pierwsze spotkanie na uczelni.
Pierwszy dzień spotkania rozpoczęła sesją otwierającą z udziałem władz uniwersytetu i wydziału.
Rys. 3. Ciepłe powitania gości przez gospodarzy z Wydziału Matematyki Uniwersytetu w Aveiro
Rys. 4. Sesja powitalna wizyty studyjnej z udziałem Prorektora Uniwersytetu w Aveiro, Prof. Paulo Vila Real, Dziekana Wydziału Matematyki Prof. João Santos, Dyrektora Biura Transferu Technologii, Prof. José Paulo Rainho i Kierownika Biura Międzynarodowego Dr. Niall Power.
Rys. 5. Dyrektor Biura Transferu Technologii opowiedział o systemie wsparcia przedsiębiorczości akademickiej rozwijanej na Uniwersytecie w Aveiro
Po zakończeniu sesji otwierającej spotkanie, zespół MELES z Uniwersytetu w Aveiro czyli Tatiana, Natalia oraz Isabel przeprowadziły eksperymentalną lekcję pokazowąi.
Na początku, prowadzące zajęcia wyjaśniły studentom sześć wyzwań przed którymi stanęło sześć różnych firm z Aviero. Wyzwania były dyskutowane w grupie studentów, którzy następnie wybrali w wyniku głosowania trzy najbardziej interesujące z nich: “City Hall of Aveiro”, “Hospital Rovisco Pais” i “PT Inovation.zy”
Rys. 6. Eksperymentalna lekcja pokazowa – wybór trzech najbardziej interesujących dla studentów wyzwań
Następnie, w ramach drugiej częście lekcji pokazowej, została przeprowadzone z grupą studentów gra typu “ice-breaking”, której celem było poznanie się wzajemne uczestników zajęć. Gra poległa na przeprowadzeniu w zespołach burzy mózgów na temat tego co powinno się zabrać ze sobą na pustynną i bezludną wyspę aby zwiększyć swoje szanse na przetrwanie. Studenci biorący udział w lekcji mieli okazję przekonać się jak różne pomysły mogą padać w czasie takiej krótkiej gry i jak otwarta dyskusja na ich temat buduje relacje w zespole.
Rys. 7. Eksperymentalna lekcja pokazowa – gra “Pustynna, bezludna wyspa”
Po południu, zespół MELES rozpoczął robocze spotkanie, które miało na celu szczegółowe omówienie rezulatów szkoły letniej na Chios.
Rys. 8. Bogusz przedstawił wyniki statystcznej analizy ankiet przeprowadzonych wśród studentów – uczestników szkoły letniej.
Podczas krótkiej przerwy w spotkaniu roboczym zespół zwiedział pobliskie Salinas “Marinha Santiago da Fonte” czyli wytwórnię soli, po której oprowadziły nas dwie studentki-wolonariuszki, wyjaśniając proces produkcji soli.
Rys. 9. Wizyta w Salinas “Marinha Santiago da Fonte”.
Druga część spotkania roboczego upłynęła na dyskusji na temat propozycji projektu ABC – Academic Business Coaches. Jest to projekt komplementarny do MELES gdyż jego celem jest opracowanie programu kształcenia dla akademickich trenerów biznesu. ABC będą wspierać zespoły studentów i pracowników naukowych w przygotowaniu i przeprowadzeniu komercjalizacji ich technologii i wynalazków w ramach ich własnych firmach odryskowych.
Po zakończeniu spotkania zespół oglądał pomieszczenia, w których będą się odbywały zajęcia drugiej szkoły letniej w projekcie MELES, w lipcu 2016 roku.
Rys. 10. Pomieszczenia Wydziału Matematyki na Uniwersytetcie w Aveiro, w których będą się odbywały zajęcia drugiej szkoły letniej, w lipcu 2016
Drugi dzień wizyty rozpoczął się od sesji spotkań w Centrum Nauki „Fábrica”, Pan Dyrektor , Dr. Pedro Pombo, zaprezentował wystawy realizowane w swoim centrum.
Rys. 11. Prezentacja projektów realizowanych w Centrum Nauki „Fábrica”
Rys. 12. Przerwa kawowa w Centrum Nauki, ale niektórzy wolą pracę zamiast portugalskich delicji:)
Po zwiedzeniu Centrum Nauki udaliśmy się na spotkania z firmami w inkubatorze firm Uniwersytetu w Aveiro, po którym nas oprowadziłam Katuska Cruz.
Rys. 13. Katuska Cruz – nasz przewodnik po inkubatorze
Rys. 14. Spotkanie z prezesami firmy “Edubox” “ID Tour”, Amaral Carvalho i Nuno Lopes
Rys. 15. Wizyta w firmie producentów drukarek 3D „Beeverycreative”, które mogą uczynić Twoje życie piękniejszym!
Rys. 16. Spotkanie z Luís Mariz ze startupu “DDL”, który zajmuje się produkcją innowacyjnych elementów wykończenia wnętrz
Rys. 17. Prezentacja firmy “iUZ” startupu z dziedziny systemów informatyki medycznej przez Isabel Cruz.
Rys. 18. Czas się pożegnać, ale będziemy w kontakcie!
Po lunchu zespół MELES odwiedził piękny budynek w stylu Art Noveau, miejsce realizacji projektu Pmate, który się urodził na Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Aveiro. W gościnnej atmosferze Pmate przedyskutowaliśmy zadanie w projekcie związane z przygotowaniem e-booka.
Rys. 19. Maria zadaje pytania dotyczące projektu Pmate, podczas, gdy Piotr pracuje nad swoim kolejnym nowym projektem:)
Rys. 20. Czas zakupów! Wizyta w atelier fashion and design „Celsus”
Rys. 21. Rejs łódką Moliceiro po Aveiro i wizyta z fabryce Ovos Moles, produkującej desery znane tylko z Aveiro.
Rys. 21. Wizyta z firmie rodzinnej “Beauty of Salt”.
Rys. 22. Zespół MELES naprawdę ciężko pracujący:) podczas wizyty studyjnej, w czasie spotkania z bardzo charyzmatycznym przedsiębiorcą Pedro Novo, prowadzącym innowacyjny Irish Pub w Aveiro.
Trzeci dzień wizyty studyjnej, 22 października 2015 r.
Podczas ostatniego dnia wizyty zespół MELES odwiedził oddział morskiego inkubatora firm zlokalizowany w Muzeum Morza w Ilhavo.
Rys. 23. Wizyta w inkubatorze w Ilhavo.
Rys. 24. Pierwsze spotkanie z Bacalhau– Godfish!
Rys. 25. Wszystko co dobre się kiedyś kończy. Bardzo efektywne spotkanie zakończyliśmy na plaży Barra Beach. Wrócimy tu w lipcu razem z naszymi studentami.