Seminarium uczelniane: Technologie dźwięku przestrzennego – stan obecny oraz kierunki rozwoju
08-04-2024
Podczas seminarium dr hab. inż. Sławomir Zieliński z Katedry Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej w Instytucie Informatyki Technicznej i Telekomunikacji przedstawi zarys prac badawczych dotyczących technologii dźwięku przestrzennego prowadzonych na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej.
Podstawy teoretyczne rejestracji, kodowania oraz odtwarzania dźwięku przestrzennego zostały ugruntowane już w wieku XX, jednak większość zastosowań ujrzało światło dzienne stosunkowo niedawno w erze post-millenialnej. Techniki kodowania dźwięku opartego na obiektach lub scenach, oraz systemy odtwarzania dźwięku o sześciu stopniach swobody „rewolucjonizują” obecnie systemy multimedialne.
Wspomniane zmiany technologiczne są szczególnie widoczne w zastosowaniach wirtualnej rzeczywistości, filmowych i muzycznych serwisach internetowych oraz w systemach radio-telewizyjnych nowej generacji.
Spośród wielu trendów badawczych, jednym z najtrudniejszych i wciąż niezrealizowanym zadaniem jest opracowanie algorytmu tzw. „sztucznego słuchacza”, który naśladowałby procesy percepcji dźwięku przestrzennego występujące u ludzi.
W programie seminarium przewidziana jest dyskusja na temat możliwości współpracy naukowej oraz zwiedzanie nowo powstałego laboratorium dźwięku przestrzennego.
Zapraszamy!
Seminarium uczelniane pt. „Technologie dźwięku przestrzennego – stan obecny oraz kierunki rozwoju”
Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej
ul. Wiejska 45A
Sala WA-23C-1
18 kwietnia 2024 roku, godz. 13:30
Sprawdź:
Katedra Mediów Cyfrowych i Grafiki Komputerowej
Instytut Informatyki Technicznej i Telekomunikacji
Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej